PEAKPERFORMANCE
… in 1986 zaten twee zeer gepassioneerde skiërs, een van hen een buckelskiër van wereldklasse met meerdere wereldbekeroverwinningen, naast elkaar in een stoeltjeslift die een berg op ging. Ze stonden op het punt een nieuwe skikledinglijn te testen en erover te schrijven, en ze begonnen te praten over waarom niemand skikleding maakte die ze wilden dragen. Kledingstukken die uitstekende functionaliteit combineren met een eenvoudig, aantrekkelijk design. Ze vroegen zich ook af of er een manier was waarop ze langer en vaker in het skigebied konden blijven waar ze allebei van hielden: het kleine bergdorpje Åre in Noord-Zweden.
Het bleek dat het antwoord op beide vragen Peak Performance was. Aanvankelijk reikten hun ambities niet veel verder dan het maken van wat kleren voor zichzelf en hun vrienden, in voldoende hoeveelheden om er de kost mee te verdienen. Het bedrijf werd gevormd door wat belangrijk voor hen was. Het vinden van het juiste ontwerp en de juiste technische oplossing stond voorop.
En de strategie werkte. Aan het einde van de jaren tachtig waren mensen de extravagantie en oppervlakkigheid beu. Iedereen was op zoek naar het echte werk met echte kwaliteit. Ski-jassen met leren details en flanellen overhemden waren ineens het antwoord, in plaats van neon en eruit te zien als een volledig versierde kerstboom. Bestellingen gegenereerd door de eerste postordercatalogus overweldigden het kleine postkantoor in de stad. Zo erg zelfs dat ze meer personeel moesten aannemen om bij te blijven.
Tijdens de beginjaren duurden de meeste dingen langer dan nodig was. Peak Performance was tenslotte een bedrijf opgericht door skiërs - mensen die vooral in de winter wilden skiën. Iedereen die het kantoortje in Åre wist te vinden, werd vaak geconfronteerd met een bordje op de voordeur met de tekst: Weg skiën